Et godt lagspill handler om mer enn kompetanse – det handler om mennesker som utfyller hverandre. Når ulike personligheter samspiller konstruktivt, kan et team bli både innovativt og robust. Når samspillet svikter, kan det derimot få store konsekvenser.
I alle team finnes det ulike typer: initiativtakere som elsker tempo og nye prosjekter, kritikere som ser risiko og svakheter, relasjonsbyggere som sørger for at alle henger med, og organisatorer som setter struktur. Når disse typene respekterer hverandre og kommuniserer godt, får man et lag som både kan levere og lære. Når de derimot ikke har et felles språk, kan misforståelser og blindsoner oppstå.
Foto: NTB
Sommeren 2025 fikk hundrevis av kunder feilaktig beskjed om at de hadde vunnet Eurojackpot, noe som utløste krise og ledelsesendringer i Norsk Tipping. Rapportene i etterkant peker på at kontrollmekanismer og kvalitetssikring hadde vært nedprioritert i forhold til fart og innovasjon. Sett med lagspill- og type-briller kan man tolke dette som en ubalanse i teamprofilene:
- For mye “starter”, med for lite “kontroll”: press på innovasjon og fart uten tilsvarende styrke i kvalitet og risikovurdering.
- Kommunikasjonsgap: advarsler og risiko ble ikke kommunisert tydelig eller tatt alvorlig, kanskje fordi ulike dialogstiler tolket signaler ulikt.
- Kulturpress: når tempo og innovasjon belønnes, kan relasjonsbyggere og kritikere tie stille for å unngå å bli oppfattet som bremser.
Feil handler sjeldent bare om teknologi - det handler om mennesker, roller og samspill.
Lagspill handler om mer enn å sette sammen flinke folk. Et balansert lag med bevissthet om egne profiler reduserer risikoen for blindsoner. Ulike personligheter kan være en stor styrke hvis de forstås og brukes bevisst – men de kan også skape friksjon hvis man ikke har språk eller verktøy for å håndtere forskjellene.
Erfaringene fra Norsk Tipping reiser viktige spørsmål: Hvordan kan organisasjoner sørge for bedre balanse mellom fart og kontroll? Hvordan kan de skape mer åpen kommunikasjon mellom ulike arbeids- og dialogstiler?
Foto: Svein Strømberg
Det finnes ulike verktøy som kan hjelpe med å bygge denne bevisstheten. Ikke som en fasit, men som et kart som gjør det lettere å navigere i kompleksiteten av menneskelig samspill. Et speil for å forstå styrker og blindsoner i teamene. Kombinert med målrettet trening i samarbeid og kommunikasjon kan slike verktøy hjelpe ledere og ansatte å utvikle ferdighetene de faktisk trenger – tilpasset sitt eget lag.
Kanskje det er tiden for å spørre: Hva slags profiler har vi i våre team? Hvor utfyller vi hverandre og hvor trenger vi å styrke ferdigheter og samspill?
